Isnin, 11 September 2017

Kini Allah menguji jemaah Tabligh. Rakan-rakan dalam usaha berpecah kepada tiga aliran fikir:
1- Menerima Hadrat Maulana Saad DB sebagai amir secara mutlak.
2- Menerima Hadrat Maulana Saad sebagai amir tetapi bersyarat, iaitu perlu adanya penasihat dari kalangan masyaikh orang-orang lama dalam usaha yang mendapat suhbat dan didikan langsung dari Hadrat Ji (pemimpin ruhani jemaah) sebelum ini. Kekuatan rohani hasil dari suhbat (perdampingan) perlu diambil kira kerana sahabat Nabi yang sempat mendampingi Nabi SAW - hinggakan yang paling junior di kalangan mereka pun - tak dapat diatasi oleh Tabi'in yang paling tinggi darjatnya.
3- Tidak menerima Hadrat Maulana Saad sebagai amir bahkan menghendaki adanya (kemaskini) pembentukan jemaah Syura (pimpinan tinggi jemaah) yang bergilir-gilir membuat faisalah (keputusan).

Pada hemat saya, aliran kedua adalah terbaik. Kerana Nabi SAW bersabda:  "perkara terbaik ialah yang pertengahan."

Aliran pertama ada mudharatnya iaitu seorang individu tidak sunyi dari membuat kesilapan kerana ia manusia biasa yang tidak maksum. Hanya Nabi yang maksum. keputusan yang dibuat seseorang yang bukan Nabi tak lebih dari keputusan seorang mujtahid yang disifatkan sebagai "adakalanya betul, adakalanya membuat kesilapan". Perlu diambil kira juga bahawa bantuan Allah ialah ke atas jemaah.

Kemudharatan aliran ketiga pula ialah dibimbangi  berlakunya kecelaruan dasar dan kegoyangan prinsip serta ketidakstabilan "penerbangan" jemaah yang bergerak di angkasa dakwah atas sayap mujahadah, seantero dunia.

Pergeseran menjadi kompleks bila masing-masing followers -kebalikan dari mencari titik temu- menggunakan pendekatan "mencari titik perbezaan" seperti menggunakan slogan Kandahlawi, Nizamuddin, 100 tahun pengorbanan (aliran 1) dan senioriti, suhbat tiga Hadrat Ji, guru lebih bersanad dari murid (aliran 3). Di samping setiap pihak menganggap pihak oposit sebagai baghi (memberontak) dan menjurus ke arah menyelesaikan secara keras.

Walhal semua kualiti itu patut digabungkan untuk kemaslahatan umat yang dihimpit pelbagai isu menggugat seperti penindasan umat Islam Rohingya, Palestin dan di Marawi City. Jangan kita lupa, kerja Nabi SAW menyatukan umat, bukan memecahkan.

Mujahadah untuk makmur ialah taat dan mujahadah untuk amir ialah buat dengan mesyuarat.

Merasakan Masyaikh seakan-akan maksum dan level atasan, tak boleh ditegur, juga menambah-rumitkan lagi keadaan. Tokoh sehebat Khalifah Sayyidina Umar al Khattab pun menerima teguran dari perempuan tua dan dari rakyat bawahan, dan mewajarkan teguran berkenaan dan menukar keputusan (membuat U-Turn).

Semoga Allah memberi pendekatan terbaik untuk para Masyaikh Dakwah dan semua  rakan-rakan seusaha. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan